Äntligen – Efterlängtad vinst!
- 31 maj
- 2 min läsning
Uppdaterat: 1 juni
I lördags 30/5 möttes Predators och AIK i Stockholm. Båda lagen har haft sina utmaningar under säsongen. Efter att Philip Juhlin skadade sig mot SMM har laget arbetat hårt för att hitta en lösning på quarterback-positionen. Den lösningen visade sig vara Chris Guillen, samtidigt som Philip hittade en ny roll som offensiv koordinator (OC) och play caller.
Matchen började något skakigt för Predators när anfallet tappade bollen genom en fumble på den egna 30-yardslinjen. AIK utnyttjade misstaget direkt och tog ledningen med 7–0. Det var ingen idealisk start, men Predators kom snabbt tillbaka in i matchen.
I nästa drive tog Mike Mårtensson emot en handoff och sprang hela 90 yards för touchdown. Han följde sedan upp med att själv springa in tvåpoängskonverteringen, vilket gav Predators ledningen med 8–7. Det blev precis den gnista som anfallet behövde.

Länk till en reel på Predators första TD, snyggt sprunget av Mike Mårtensson.
Med en välbalanserad mix av springspel och passningsspel kunde Chris Guillen och Emilio Sjöström springa in varsin touchdown. Jakob Stenberg tog dessutom emot en touchdownpassning, och Predators utökade ledningen till 28–14. Med mindre än två minuter kvar av halvleken tappade försvaret dock fokus, vilket gav AIK möjlighet att reducera till 21–28 före paus.
Den andra halvleken präglades av två försvar som vägrade ge sig. Båda anfallen lyckades flytta bollen, men inget av lagen kunde hitta in i målområdet. Matchen slutade därför 28–21 till Predators, som därmed tog sin första seger för säsongen 2026.
Nu planerar vi inför matchen borta mot Göteborg Giants den 7/6 och sedan sista hemmamatchen den 12/6, mot Griffins där vi hoppas att alla kommer ut och hejar fram Predators!
/Tyson Guillen
Go Predators!


